Děti, domácnost, práce… jeden úkol splněn, další čekají neustále v řadě. Jak si zorganizovat (nejen předvánoční) čas tak, abyste vše stihli a zároveň měli i chvilku na sebe?
Stále nestíháte, jste ve spěchu a nervózní. O volném čase si můžete jen nechat zdát. Navíc se kvapem blíží vánoční svátky, a to teprve bude „kolotoč“. Je tedy nejvyšší čas odhalit, kde děláte ve svém time managementu chyby. Nejsou to náhodou tyto?
Opakujete si stále dokola, že nestíháte
Pro začátek si přestaňte neustále opakovat, že nestíháte. „Možná to občas říkáte automaticky, protože tím vytváříte dojem nepostradatelnosti. Vyvoláváte však v sobě pocit, že opravdu na nic nemáte čas. Naopak si opakujte, že čas je váš přítel a nesledujte hodiny každou vteřinu. Pod vlivem stresu jednáte bez promyšlení a nakonec ztrácíte svoji schopnost kreativity a spontaneity,“ říká Šárka Vávrová, koučka a psychoterapeutka.
Den má 24 hodin. „Chronický pocit, že máte málo času, vzniká přijetím bludné víry, že něco musíte stíhat, dělat, zařizovat, něco chtít a požadovat… Nutí vás to věřit, že musíte být perfektní a výkonní. Nemalý je i vliv médií a reklam, které vás nezřídka přesvědčují, že máte něco potřebovat a chtít a to vás nutí se neustále za něčím honit,“ upozorňuje Eva Růžičková, psycholožka a psychoterapeutka provozující web Psychologickapece.
Řešíte nedůležité
Základem je uvědomit si, co vás vyčerpává. Žroutem času a životní energie jsou často takzvané musy, jak tvrdí Růžičková. Každý si v sobě nějaké nosí. Nejčastěji je do vás vložili v dobré víře rodiče, například na Vánoce musíš mít pěkně napečeno, pečlivě uklizeno a krásně nazdobeno a vše musíš zvládat s úsměvem.
„V praxi často vidím, jak je spousta lidí v oněch ,musech` doslova uvězněna. Pokud je to váš případ, je třeba udělat revizi a zjistit, co je opravdu logické a žádoucí. Dostaví se zpravidla velká úleva a slova: Musím vše zvládnout, nahraďte větami: Toto chci stihnout a toto už nemusím a nechci. Toto vypouštím, protože to už nepotřebuji,“ radí Eva Růžičková.
Ztrácíte se v úkolech
Vyjmenováváte si v duchu pořád dokola, co musíte udělat a nevíte, čím začít. Nosit úkoly v hlavě je vyčerpávající a mnohdy na něco i přes neustálé omílání zapomenete. Velkým pomocníkem jsou seznamy. Je jedno, jestli v diáři, speciálním bločku nebo v nějaké mobilní aplikaci. Jakmile před sebou uvidíte jasně vypsané úkoly, bude pro vás jednodušší pustit se do jejich plnění.
Při samotném plánování (ideálně pravidelně jednou týdně třeba v neděli) si stanovte priority pro každý daný den v následujícím týdnu a promyslete si, kolik času vám úkoly zaberou. Nepřeceňujte se. Jakmile si jich na jeden den naplánujete příliš mnoho, budete roztěkaní a žádnému úkolu se nebudete věnovat dostatečně.
Nejprve udělejte každodenní banality, které nezaberou moc času. Poté se vrhněte na to, u čeho víte, že se zaseknete na delší dobu. Nebudou vás již rozptylovat další úkoly.
Pokud je něco, co můžete delegovat, s čím vám může třeba partner či děti pomoci, přenechte jim to. Nemusíte vše zvládat sami.
Snažíte se dělat více věcí najednou
V dnešní době je sice často skloňováno slovo multitasking, jenže pomalu ale jistě se ozývají odborné studie, že opravdu efektivní je práce, když se plně soustředíte jen na jednu věc – moderně a odborně singletasking.
Když se tedy do něčeho dáte, ať už jde o pracovní či soukromé záležitosti, nepřepínejte na jinou činnost – na jiné záložky, na zprávy, na sociální sítě. I děti budou šťastné, když se při hrách plně soustředíte na ně a nebudete současně psát SMS zprávy či neustále telefonovat. A v konečném důsledku toho stihnete víc!